Het Chinese internetbedrijf Alibaba dankt haar naam aan het verhaal van ‘Ali Baba en de veertig rovers’ uit het boek Duizend-en één-nacht. Door de beursgang van Alibaba op de NYSE en de ‘Sesam open u’ van Jack Ma die daarmee gepaard ging, is Alibaba inmiddels één van de grootste bedrijven ter wereld, en Jack Ma één van de rijkste mensen ter wereld.

Tegelijkertijd heeft deze beursgang er voor gezorgd dat Alibaba zich actiever aan wetten en regelgeving dient te houden. Het Franse bedrijf Kering SA, waaronder bedrijven als Gucci en Yves Saint Laurent vallen, speelt hier op in door Alibaba in de V.S. aan te klagen voor het helpen bij de verkoop van namaak producten op haar e-commerce platformen.

Alibaba’s e-commerce platformen

De e-commerce platformen die het bedrijf Alibaba biedt zijn Alibaba (B2B), Tmall (B2C), en Taobao (B2C). Chinese consumenten gebruiken veelal Taobao voor hun persoonlijke aankopen. Op het moment dat Chinese consumenten er meer zeker van willen zijn dat het product in kwestie ook daadwerkelijk het ‘echte’ product is, wordt gekozen voor Tmall.

Dat er meer ‘echte’ producten op Tmall worden aangeboden komt doordat aanbieders van producten op Tmall een borg dienen te betalen aan het platform. Deze borg kan worden ingehouden als sprake is van namaak producten.

Monitoren van e-commerce platformen

Het is belangrijk voor bedrijven om in de gaten te houden wat er gebeurt op de grote e-commerce platformen met betrekking tot de intellectuele eigendom van het bedrijf. Veelal blijkt dat namaak producten te vinden zijn op e-commerce platformen. Deze namaak kan eenvoudig door medewerkers van uw bedrijf worden opgespoord. Hiervoor dient u (of een medewerker) slechts uw productnaam of merknaam in te voeren op een e-commerce platform. Denk in het geval van China hierbij ook aan de Chinese naam van uw merk of product.

Indien u namaak artikelen vindt op een e-commerce platform, wees u er zich dan van bewust dat dit onder het Chinese recht (en ook het onder het Nederlandse recht), niet is toegestaan. U kunt het e-commerce platform hierop aanspreken, en verzoeken deze inbreuk te staken. Dit wordt ook wel notice-and-take down genoemd. Op het moment dat het e-commerce platform de inbreuk voort laat bestaan, is het e-commerce platform zelf aansprakelijk voor de IE-inbreuk.

Online IE-inbreuk

Normaal gesproken dienen de volgende documenten worden gestuurd naar een e-commerce platform om de inbreuk te laten stoppen: het bewijs van incorporatie van uw bedrijf, het bewijs van uw recht op intellectuele eigendom en een opgave van de links waar de inbreukmakende goederen worden aangeboden.

Al met al een procedure die zelf door bedrijven kan worden uitgevoerd. Op deze manier kunt u de namaak goederen bij de e-commerce bron aanpakken en zo de grote online verkooplijnen van counterfeiters doorsnijden.

Goede monitoring van e-commerce platformen kan er voor zorgen dat het grootste e-commerce platform zijn naam dankt aan de schatten die er te vinden zijn, en niet aan eventuele roversactiviteiten die er plaatsvinden.

Klik hier voor een duidelijke stap voor stap handleiding waarin wordt uitgelegd hoe je als bedrijf zelf namaak producten kunt laten verwijderen van e-commerce platformen in China.