Twee weken geleden lazen we op China2025 hoe China’s mobiele betaalsystemen inmiddels de grenzen van het land over zijn gegaan en de rest van de wereld proberen te veroveren, met de Chinese toerist als springplank. Ook Nederland kan bezoekers uit het Middenrijk inmiddels met een Chinese app laten betalen. We spreken met Thijs van der Toom en Quinten Kemp van NextportChina, een online marketingbureau dat Nederlandse bedrijven helpt de Chinese consument te bereiken, over de komst van AliPay.

“Als we AliPay en WeChat Pay met elkaar vergelijken dan zien we dat AliPay in Europa vooralsnog een duidelijke voorsprong heeft genomen”, vertelt van der Toom. “Vanuit hun Europese hoofdkantoor in Groot-Brittannië is AliPay al zo’n anderhalf jaar actief bezig om samenwerkingsverbanden te sluiten met grote bedrijven die in Europa het betalingsverkeer faciliteren. Dat doen ze al langer voor de online versie van AliPay, maar nu zetten ze ook volop in op de point-of-sale (POS) variant op basis van mobiel betalen. Het resultaat is dat er steeds meer verkopers aangesloten worden op hun systeem.”

“WeChat Pay wordt momenteel op slechts een paar plekken in Europa aangeboden”, voegt Kemp toe. “In Nederland is WeChat POS mobiel betalen nog niet beschikbaar, hoewel dit soms wel beweerd wordt. Het staat echter wel op het punt om ook in Nederland gelanceerd te worden. Wij zitten hier bovenop.” Dat AliPay momenteel een voorsprong heeft op WeChat Pay komt doordat beide bedrijven voor een verschillende aanpak gekozen hebben. Kemp: “Als AliPay in Nederland wordt aangeboden dan is eigenlijk heel Europa beschikbaar omdat het één Eurogebied is. Tencent gebruikt echter een lijst met goedgekeurde landen waar bepaalde WeChat-diensten, waaronder WeChat Pay, aangeboden mogen worden. Doordat ze dus geen gebruik maken van het juridische Eurogebied verloopt de implementatie van WeChat Pay dus trager dan die van AliPay.”

2Paynow

NextportChina is een van de partijen die helpt bij de introductie van AliPay in Nederland. Ze werken daarvoor samen met het bedrijf V2Future. Mario Fan, voormalig Managing Director van Huawei Benelux en medeoprichter van V2Future, was een van de eersten die de potentie van mobiel betalen in Europa zag. Zo’n twee jaar geleden heeft hij contact gelegd met Ant Financial, de Alibaba spin-off achter Alipay.

2Paynow App

In juni 2016 lanceerde V2Future de app 2PayNow. Met deze software is het mogelijk om de QR-code die een Chinese klant op zijn smartphone kan oproepen in AliPay te scannen voor een betaling. De Chinese klant betaalt in RMB en de verkoper ontvangt zijn betaling in Euro. Op een webportal van 2Paynow kan een verkoper daarnaast ook alle transacties zien en eventueel exporteren voor analyses.

Een beperking van de app is dat er geen gedrukt bonnetje gemaakt kan worden vanuit het kassasysteem. Daarom gebruikt V2Future naast de app ook een POS-apparaatje (klik hier voor een video met een identiek apparaat dat Citcon Payment gebruikt) dat deze bonnetjes wel kan printen. Dit bonnetje kan de Chinese toerist vervolgens gebruiken om de BTW terug te vragen bij vertrek. Gassan Diamonds en Batavia Stad Outlet zijn voorbeelden van bedrijven die inmiddels gebruik maken van 2PayNow.

De app en het POS-apparaat zijn gekoppeld aan het kassasysteem van de verkoper, zodat transacties automatisch verwerkt worden. Elke verkoper werkt samen met zijn eigen elektronische betaalsysteem (PSP; Payment Service Provider) zoals Adyen en Ogone. V2Future’s technologie verzorgt de interface tussen dat systeem en Alipay (voor de techneuten onder de lezers: op basis van API). NextportChina helpt V2Future met de uitrol van 2PayNow in de Benelux.

Zichtbaarheid

Thijs van der Toom en Quinten Kemp van NextportChina

Het aanbieden van Alipay mobile POS biedt de Chinese consument veel gemak. Van der Toom: “Verkopers kunnen zich door het aanbieden van deze service onderscheiden van hun concurrenten. Het is een goede manier om hun locatie meer ‘China-ready’ te maken, waardoor de Chinese toerist eerder voor hun winkel of attractie zal kiezen dan voor een andere.” Daarnaast blijkt dat het kunnen aanbieden van AliPay de Nederlandse verkopers nog een ander voordeel biedt. “Naast mobiel betalen in RMB, kunnen wij als online marketing agency onze klanten via ‘in-app’-marketing in de AliPay-app verder promoten”, legt van der Toom uit. “Door een profiel aan te maken in de AliPay app wordt hun locatie zichtbaar wanneer de AliPay-gebruiker zoekopdrachten uitvoert in de app. Je kunt echter ook extra investeren in een prominentere zichtbaarheid. Zo kan je bijvoorbeeld meedoen met campagnes, investeren in banner posities of kortingscoupons distribueren. Wij hebben samen met V2Future een standaardpakket met diensten opgesteld dat verkopers kunnen afnemen.”

Kemp: ”Als de Chinese toerist aankomt op Schiphol of Amsterdam Centraal en de AliPay-app opent kunnen we de ondernemers in de directe omgeving zichtbaar maken en door middel van het inzetten van kortingscoupons de toerist een zetje in de goede richting geven. Zo’n digitale coupon kan een toerist bij het betalen met AliPay meteen verzilveren. Daarnaast verzorgen we het opzetten van een AliPay- profiel, het beheer van recensies, aanmaken van banners, branded content, coupons en extra zichtbaarheid binnen de app. Grote AliPay-klanten kunnen daarnaast gratis deelnemen in een van de zes themacampagnes die AliPay elk jaar voert, waarbij bijvoorbeeld vanuit de app pushmessages worden verstuurd.” Voor grote attracties die veel volume draaien, denk bijvoorbeeld aan De Keukenhof of het Van Gogh-museum, is het daarnaast mogelijk om binnen AliPay tickets te verkopen en daarmee de toerist de wachtrij te besparen.

Mocht het zover komen dat een grote PSP-partij AliPay integreert in haar pakket dan verdwijnt daarmee de toegevoegde waarde van het POS-apparaat en de app. NextportChina kan dan echter nog steeds toegevoegde waarde bieden. Kemp: ”De betaling gaat dan via de PSP, maar wij kunnen de ondernemer dan nog steeds helpen bij de marketing naar de Chinese consument binnen de AliPay-app.” “Veel grote PSP’s bieden honderden verschillende betaalmethoden aan”, voegt van der Toom toe. “Die PSP’s gaan niet één specifieke methode als AliPay actief promoten in de markt. Wij kunnen echter bij de ondernemer langskomen en laten zien hoe het werkt.”

Kosten

Van der Toom vertelt over de kosten van de dienstverlening: ”De vaste kosten zijn beperkt. Voor de scanner betaal je enkel borg. Daarnaast betaalt de verkoper een percentage per transactie en daarbovenop bieden we dus verschillende marketingpakketten. De vergoeding die voor de mobiele betaling gerekend wordt ligt ten opzichte van andere methoden zoals credit cards een fractie hoger. Maar het is juist deze extra marketingondersteuning die andere betaalmethoden niet bieden die dit product interessant maakt.“

AliPay is interessant voor zowel grote als kleine bedrijven, vindt Kemp: “Vooralsnog richten we ons vooral op die bedrijven die veel Chinese toeristen kunnen bedienen. Dit zijn bijvoorbeeld winkels in luxe artikelen, zoals modezaken of diamantairs. Maar ook voor winkels met authentieke Nederlandse producten die de Chinees graag mee naar huis neemt, zoals kaas, kan de app interessant zijn. AliPay wordt daarnaast vooral op luchthavens al veelvuldig aangeboden. Niet alleen voor de vertrekkende toeristen die nog even taxfree gaan shoppen maar ook voor degenen die een transfer hebben op de luchthaven en misschien wat te eten of drinken willen kopen maar nog geen Euro’s op zak hebben.”

”Eigenlijk is het voor een verkoper erg interessant om nu in te stappen”, voegt van der Toom toe. ”Omdat er nog relatief weinig verkopers aanwezig zijn in AliPay is het dus wat makkelijker om zichtbaar te zijn. Later zal je meer moeten investeren in zichtbaarheid.”

Dit is het derde en laatste deel van een serie over mobiel betalen. Klik hier voor het eerste deel en hier voor het tweede deel.