Kunt U zich deze reclame nog herinneren? Dit stukje is weliswaar geen ode aan Kraaykamp Sr. en Gooijer, daar ben ik niet oud genoeg voor vrees ik, maar deze mega-winkelketen met pure Hollandse roots is één van de merken die de Oosterse draak al van ver zag komen aanstomen en daarmee de stap naar de Chinese modemarkt jaren geleden al zette. C&A in China met hier en daar een aangepaste mouw weliswaar.

Chinaaa is cheapaaa

catwalk

Jonah M. Kessel, jonahkessel.com

(Geldt niet echt voor een dagelijks leven dat kaas, yoghurt en Chianti beslaat, maar goed, ik vond het wel ‘lekkaa’ klinken.) China en C&A, klaarblijkelijk een “mix-and-match”. De keten opende zijn eerste vestiging in Beijing, in het centraal gelegen Wangfujing winkel district om exact te zijn, in 2008. Nu, om heel eerlijk te zijn, is het eerste beeld dat mij voor ogen komt wanneer ik aan C&A denk, dat van goedkope witte Y-fronts, een winkel waar je binnenrent als je onverwachts ergens vast komt te zitten en wonder-boven-wonder zonder kanten La Perla het huis bent uitgewandeld – stel je voor. Maar alle ‘zottigheid’ terzijde — mijn Vlaamse jaren komen af en toe bovendrijven, ander verhaal — voor de gemiddelde Chinese klant blijft C&A een westers merk dat synoniem staat voor goede kwaliteit voor zeer voordelige prijzen (59 RMB, 7 euro, voor een blouse. Helemaal niet slecht.). En hoewel China zeer zeker in hoog tempo voortschrijdt op de economische catwalk, laten we de sociale even in het midden voor nu, de westerse zest is nog steeds appetijtelijk, van collecties tot modellen tot winkelconcept. Of het nou LV of C&A is.

Ethisch verantwoord?

Deze enorm positieve trend van de afgelopen jaren, die zich onverminderd over de hele wereld doorzet, is één waar C&A zeker deel van uitmaakt. Ook in China. Het algemene concept van “Ethical Fashion” presenteert een milieubewuste benadering van mode in al haar facetten. Van ontwerp tot sourcing tot de productie zelf, alles moet de voordelen voor arbeiders en milieu maximaliseren. C&A, bijvoorbeeld, promoot al jaren het gebruik van biologisch katoen — 30% van de nieuwe lentecollectie 2013. Specifiek voor Beijing dan, geldt dat vele hier-gebaseerde ontwerpers hun collecties laten produceren in het zuiden van China, voornamelijk in de textielhub Guangdong provincie. Niets nieuws zou je denken, made in China staat gelijk aan goedkoop, maar sinds het idee van ethisch verantwoorde mode aanhang begon te verwerven, zorgen velen er vandaag wel voor dat die mensen die de (handen)arbeid verrichten een standaard salaris ontvangen, met sociale uitkeringen als ‘t even kan, en dat de gebruikte stoffen biologisch verantwoord zijn of alleszins op een dusdanige manier worden bewerkt. Zelfs de winkelruimtes zelf worden vanuit een energie-efficiënt standpunt ontworpen en benut. Dit even terzijde – voel me nu net zelf in een Aegon reclame.

Aangepaste mouwlengte

(Flauw, ik weet het.) Zoals Annemarie Montulet in haar stukje op China2025.nl reeds schreef: of je nou als individu naar China verhuist of als bedrijf voet aan (main)land zet, aanpassingen zijn noodzakelijk, dus doe je huiswerk! De C&A winkelscouts hebben hun huiswerk gedaan en de collecties zijn bijgevolg onderworpen aan de Chinese stijlcensuur. De stukken die hier aan de rekken hangen zijn op maat gemaakt voor het 18- tot 40-jarige Chinese clientèle. C&A China heeft zijn eigen team van Chinese ontwerpers, dat overigens ook wordt uitgenodigd voor de shows van de prêt-a-porter collecties in Europa om inspiratie op te doen — NIET om te kopiëren (H&M iemand?), maar anders dan de ontwerpen op de paspoppen in de west Europese filialen, zullen de C&A en H&M ketens hier nog niet zo snel naar de ‘gewaagdere’ kant van catwalk fashion neigen. “Holland,” “mode” en “gewaagd” in een zin, hoe Viktor&Rolf. Je ziet hier 50% veelkleurige en drukke invloeden van de Koreaanse en Japanse straatstijlen doorschemeren(behoorlijk wat kant, ruches en cartoon-like prints), en 50% paspoppen uitgedekt in meer westerse basics — denk witte blouse met “gewone” witte knoopjes in plaats van disco-glitter-knoppen. Voeg hier C&A’s prioriteit en grote kracht van uitstekende klantenservice, een gemis in veel winkels tegenwoordig vanwege bezuinigingen want biofabrics “kosten duaaa,” aan toe en je hebt één gelukkige Chinese klant in de winkel. De Gele Draak en de Oranje Leeuw, het werkt.

China. C&AAA is zeker nog voordeeeliger!