film-in-china

De ambities van China liggen hoog, niet alleen economisch maar ook op cultureel gebied. Film is een van de belangrijkste componenten van het Chinese ‘soft power’ beleid en een middel om de Chinese culturele invloed in de wereld te versterken

Ik ben als cameraman actief voor verschillende Chinese producties. Daarnaast doceer ik ook aan de Beijing Film Academy het vak ‘the International Film Production Course’, een internationaal programma dat inmiddels een paar jaar draait en waarin studenten van alle nationaliteiten een opleiding (in het Engels) krijgen in het maken van films.

Deze nieuwe opleiding is een klein voorbeeld, maar een van de indicatoren die aangeeft dat de Chinese filmindustrie iets wil betekenen op het internationale podium.

Film metropool van het Oosten

Chinese bedrijven kopen tegenwoordig niet alleen voetbalclubs op, maar roeren zich ook op de entertainment markt. Zo is Alibaba nu een investeerder in Amblin Pictures van Steven Spielberg, heeft Anhui Xinke Voltage Pictures gekocht en mag Dalian Wanda zich trotste eigenaar noemen van Legendary Entertainment Group, de grootste China-Hollywood deal tot nu toe.

Wanda Studios heeft dan ook torenhoge ambities: in de kuststad Qingdao is hij bezig om het Chinese Hollywood te bouwen. Daarbij is het bekende Hollywood logo ook inbegrepen, maar dan in het Chinees: 东方影都, wat zich vertaalt als ‘de Film metropool van het Oosten’.

Het gigantische complex, dat in 2018 officieel zal worden geopend, zal bestaan uit 45 opnamestudio’s. Daarvan zijn er al 15 in werking en de grootste studio in deze serie telt een oppervlak van maar liefst 6000 vierkante meter! Kijk hier voor een impressie van het project.

De bekende Chinese regisseur Zhang Yimou heeft hier zijn nieuwe, net uitgebrachte film The Great Wall gefilmd, en binnenkort beginnen er opnamen voor The Pacific Rim 2, een Hollywood franchise van Legendary Entertainment, maar nu dus ook van Wanda zelf.

Het origineel Pacific Rim deed het goed in de Chinese box office, en door het vervolg voor een groot deel in Qingdao te draaien is het officieel een coproductie, waarmee het de Hollywood quota van de Chinese overheid kan ontlopen. Er is momenteel een maximum aantal van 34 Hollywood titels per jaar die in de Chinese bioscopen mogen draaien.

Daarnaast probeert Wanda Dalian het extra aantrekkelijk te maken voor Hollywood producties om in China te komen filmen door een 40% belastingteruggave aan te bieden.

Grootste filmmarkt

Er zijn genoeg redenen dat Hollywood meer van China wil. China heeft inmiddels de op een na grootste filmmarkt ter wereld, er zijn net zoveel bioscopen als in de VS tellend, en het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat ze de VS daarin voorbijstreven.

Daarnaast kent China een jonge generatie bioscoopbezoekers met een globale filmsmaak, wat het succes van veel Hollywood films in China verklaart.

Hollywood is echter ook achterdochtig en angstig, met de agressieve overname van de Legendary Entertainment Group en de bouw van een ‘Chinees Hollywood’ lijkt China niet alleen een afzetmarkt maar ook een potentiele concurrent. Zoals nu praktisch de hele wereld warmloopt voor de volgende Hollywood blockbuster, hopen Chinese equivalenten ooit hetzelfde te kunnen bereiken. Films zijn een effectief middel om in dit geval Chinese normen en waarden te verspreiden, en respect voor de cultuur en geschiedenis te promoten. The Great Wall is daarvan een treffend voorbeeld. De uitbreiding van Chinese ‘soft power’ is dus wel degelijk een van de voornaamste drijfveren van deze film expansie.

Sceptici vragen zich dan ook af wat de werkelijke motieven zijn van Wanda Dalian, wat niet gek is aangezien de wortels van het bedrijf in de vastgoedindustrie liggen. Wil Wanda meeliften met het ‘soft power’ beleid van de overheid (waar het voetbalfenomeen ook deel van uitmaakt) en Westerse expertise inkopen of is het misschien wel geld uit de vastgoedmarkt aan het pompen omdat het in die markt een zeepbel ziet aankomen?

Momenteel doen verschillende theorieën de ronde, hoe dan ook zullen de aankomende jaren heel interessant worden om te zien hoeveel de Chinese filmindustrie op het globale filmtoneel zal gaan betekenen, vooral voor ons als een nieuwe generatie filmmakers.