Meer dan 1,3 miljoen Nederlanders kijken iedere week naar Frans Bauer’s avonturen in ‘China’, waar hij tot zijn schrik geen ‘Babi Pangang’ kan eten. Om Frans Bauer en zijn olijke karakter kan ik heel goed lachen. Hij is aanstekelijk. Zijn achtdelige reisserie is echter een steek in mijn hart, en laat ons zien dat er nog zoveel te leren valt op het gebied van beeldvorming en representatie. De eerste vijf afleveringen spelen zich af in Hong Kong, de zesde in Macau. Pas in de één-na-laatste aflevering zetten hij en zijn Maris voet in Beijing, China.

Beeldvorming en representatie gebeuren dagelijks, voornamelijk via media en cultuur. Als CinemAsia vinden wij het belangrijk Aziatische verhalen te verzamelen, te delen en te ontwikkelen via deze zelfde kanalen om juist onze zichtbaarheid binnen de samenleving te versterken, en hiermee mee te bouwen aan een representatieve samenleving. Vanuit ons film-, media- en cultuurprogramma willen wij ons publiek in aanraking laten komen met een breder en een genuanceerder beeld van de verschillende kanten van Azië.

Het sociaal bewustzijn van China

CinemAsia Film Festival gaat zijn 16de jaar in. Volgende week, vanaf dinsdag 5 maart, wordt het startsein gegeven voor de 12de editie van ons jaarlijks groeiende filmfestival. In onze programmering willen wij de veelzijdigheid van Azië laten zien en dit jaar met name ook het sociale bewustzijn dat China lijkt te krijgen.

Maar liefst 6 ‘Mainland’ Chinese films hebben dit jaar onze selectie behaald. Allen, toch met een zeer kritische noot op sociaal-maatschappelijk-politieke thema’s, zoals de epische film An Elephant Sitting Still, het meesterwerk van de in 2017 overleden regisseur Bo Hu. Deze is bekroond met de Golden Horse Award voor Beste Film en op de Berlinale onthaald als meesterwerk. Of de zeer aangrijpende film Baby van art-house veteraan Liu Jie, die de consequenties van de Chinese één-kind-politiek portretteert. Ook de The Rib van Zhang Wei is een film die je niet een-twee-drie van Chinese makelij zou verwachten, dit is de allereerste speelfilm over Chinese transgenders.

Little People. Big World.

Overkoepelend aan ons festival hebben wij dit jaar voor een verbindend thema gekozen onder de noemer “Little People. Big World.” Een thema waar wij een kijkje geven in een andersoortig Azië, het ‘echte’ Azië met haar rijke diversiteit en universeel complexe uitdagingen bij gemarginaliseerden. Zoals bijvoorbeeld de bij kinderen van de oorspronkelijke bewoners van hedendaags Taiwan, de Tao in Long Time No Sea. Of de zeer indrukwekkende debuutfilm Guang van regisseur Shio-chuan Quek, winnaar van drie prijzen op het Chinese Young Generation Film Forum 2018. Zijn film gaat over de autistische Wen-guang (Kyo Chen) en zijn jonge broer Didi (Ernest Chong) en geeft ons indirect een kijkje in het sociale systeem in Azië. Het zijn verhalen die heel dichtbij ons staan, en tegelijkertijd heel ver.

Tot slot willen wij met de speciale presentatie van Mixed Match, het publiek bewust maken van de genetische complexiteit bij medische gevallen als je van gemengde afkomst bent, zoals zovelen van ons Indisch of Chinees bloed in ons dragen. Voor hen is het vanwege de complexe genetische samenstelling moeilijker om beenmerg- of rode bloedceldonoren te vinden. Samen met de regisseur, de Amerikaanse organisatie Mixed Marrow en de Nederlandse organisatie Matchis, het centrum voor stamceldonatie, hopen wij meer mensen bewust te maken en te stimuleren om donor te worden.

De 12de editie van CinemAsia Film Festival wordt gehouden van 5 t/m 10 maart 2019 in de Amsterdamse filmtheaters Kriterion, Rialto en LAB111. Daarnaast is er een speciale expositie gecureerd in NEVERNEVERLAND. Voor meer informatie ga naar de website cinemasia.nl.