De fiets is duidelijk aan een opmars bezig in de grote steden in China. Twee jaar geleden zag ik in Beijing op strategische plekken, naast metro stations, bij universiteiten, en winkelstraten al dat uniform uitziende en eenvoudige fietsen in grote aantallen klaar stonden om gebruikt te worden. En eerder had ik het verschijnsel van de huurfiets al eens in Hangzhou gezien, een stad die al langer actief is om een ‘groen’ en duurzaam imago uit te stralen.

Ruim twintig jaar lang hebben fietsfabrikanten te lijden gehad onder de wens van veel Chinezen om een auto te kopen en te gaan gebruiken. Nu lijkt er echter sprake van een flinke kentering met de introductie van de huurfiets als dienstverlening als voorbeeld.

In China worden elk jaar rond de 80 miljoen fietsen gemaakt van allerlei soorten. Ongeveer driekwart daarvan wordt geexporteerd. Op dit moment concurreren 29 dienstverleners op het gebied van huurfietsen met elkaar voor een marktaandeel in de sector. Bij elkaar opgeteld zullen er eind 2017 rond de 20 miljoen méér huurfietsen beschikbaar zijn in Chinese steden. En ook in dorpen is het een opkomend verschijnsel, want ik zag deze maand een stuk of vijftig huurfietsen staan in Qufu, Shandong bij het dorp Shimenshan, dat zich aan het ontwikkelen is tot een ‘relax-county-culture’-vakantieoord.

Een grote speler in deze sector is het bedrijf ‘OFO’. Hun geel-zwarte fietsjes worden al door 5 miljoen geregistreerde klanten gebruikt in 22 steden.

Vanaf deze maand zal ‘OFO’ zelfs 500 fietsen gaan aanbieden in het Engelse Cambridge. De keuze om de buitenlandse markt te gaan betreden in juist deze studentenstad is omdat er al een vriendelijk fietsklimaat heerst onder de grote populatie jongeren. In Cambridge was in het begin van de jaren negentig ook al eens een huurfietsen systeem opgezet maar die 300 fietsen werden toen veel te makkelijk gestolen. Maar nu met een modern systeem van goedkope fietsen, een waarborg, en een goed slot met GPS-functie kan OFO als Chinees bedrijf gaan bijdragen aan een diefstal-vrije huurfiets ‘om de hoek’.

In China is met een app op de smartphone gemakkelijk te zien waar de huurfiets voor de klant staat te wachten. Het is verder niet noodzakelijk om de gebruikte fiets op dezelfde locatie terug te brengen. De deelfiets kan in China daardoor zeer goed concurreren met de kosten voor het gebruik van de vaak overvolle busen of metro’s.

Tot slot nog een nieuwtje dat ik onlangs hoorde: De Tour de France komt dit jaar naar Shanghai. In oktober zal een 60-tal bekende wielrenners een parcours van 3km door Pudong gaan afleggen. Nog een indicatie dat het fietsen in China aan een aardige terugkeer bezig is!

Straatbeeld downtown Shanghai met meerdere huurfiets gebruikers