Foto via Deer Luhan

Hoe bedrijven en personen winst kunnen behalen anno 2017

Marketing

Wie uw merk vertegenwoordigt in China is belangrijk. Actrice Fan Bingbing en ex- Victoria’s Secret Angel Miranda Kerr hebben precies de uitstraling voor goede en luxe merken. Het koppelen van dergelijke personen als brand ambassador aan een merk, verhoogt de waarde van dat merk. Praktisch vertaald, zo’n persoon kan de verkoopcijfers verhogen van het product of de dienst die wordt vertegenwoordigd.

Een brand ambassor kan uw merk in één klap bekend maken op de Chinese markt. Maar pas op, mocht deze persoon in een schandaal verwikkeld raken, dan kan het ook uw merk naar beneden halen. Momenteel is de persoon Lu Han (zanger, danser, acteur) zeer gewild als brand ambassador. Alles wat hij aanraakt lijkt te veranderen in goud. Dit komt doordat het Chinese publiek vindt dat hij zo gewoon blijft als ster. Ook Ofo, de fietsendienst (a la formule Uber) die met Mobike vecht om de nummer 1 positie in dit segment op de Chinese markt, heeft voor Lu Han gekozen, inclusief stem. Wat dit voor effect heeft op het merk Ofo, maar ook op de marketibility van het merk Lu Han zal moeten worden afgewacht. Vooralsnog werkt het goed, maar mochten de fietsen vaak defect zijn, dan zou het de marktwaarde van Lu Han kunnen beinvloeden. Vooralsnog fietsen mensen graag Ofo, en Lu Han heeft Ofo de afgelopen weken zeker geholpen.

Merken

Een merkenrecht is een monopolie op een merk in een bepaakld land. Aan goodwill met betrekking tot een merk kan slechts worden gebouwd, middels marketing, als een merk ook daadwerkelijk in dat land geregistreerd is. Een merkregistratie voor China verhoogt door middel van goodwill de waarde van uw bedrijf. Deze goodwill met betrekking tot het merk Apple is momenteel zo’n 170 miljard USD waard, zie  Een merkregistratie in China is dan ook zeer de moeite waard. Met betrekking tot de vraag hoe een merk in China te registreren, zie hier mijn eerdere blogs.

Politiek

Er zit echter een addertje onder het gras. Marketing met brand ambassadors werkt goed in China, en kan instant succes betekenen voor uw bedrijf. Echter, op het moment dat een land of bedrijf iets doet dat de Chinese politiek niet bevalt, dan volgen er vrij snel directe of indirecte sancties . Dit jaar plaatste de Verenigde Staten THAAT defensie raketten in Zuid-Korea, op terrein dat werd vrijgegeven door Lotte. Lotte heeft verschillende bedrijven, waaronder een supermarktketen (formule á la Wallmart en Carrefour). China was fel tegen de plaatsing van de THAAT raketten en lanceerde een campagne gericht tegen Zuid-Korea en Lotte. Als gevolg van deze campagne waren de Lotte supermarkten in China enige tijd uitgestorven, en werden sommige supermarkten van Lotte zelfs gesloten.

Eenzelfde geschiedenis kent ook de Franse supermarktketen Carrefour in China, nadat Frankrijk een bepaald persoon welkom had geheten in het land. Het uitreiken van een Nobelprijs aan een bepaald persoon leverde Noorwegen een jarenlange zalm-boycot op, en ook andere sectoren werden niet gespaard. Het is dan ook belangrijk om als bedrijf een plan B klaar te hebben liggen voor het geval “the shit hits the fan”, en door externe factoren uw bedrijf niet op de Chinese markt kan opereren als gevolg van een politieke realiteit.

Winst

Van bovenstaande politieke realiteit kunnen bedrijven en personen uit andere landen profiteren. Het is dan ook belangrijk voor uw bedrijf om in de gaten te houden wat de politieke realiteit is en hoe het staat met de marketability van brand ambassadors, em om hier vervolgens op in te spelen en zodoende winst te behalen.

Momenteel zijn de prijzen van vliegtickets naar Zuid-Korea en hotelovernachtigingen in dat land zeer gunstig. Tevens zijn er veel minder Chinese toeristen dan gewoonlijk. Het Dragon Boat Fesitival komt er dit weekend aan. Ik wens u allen een fijne viering. Op naar Zuid-Korea!