Afgelopen december is OrginalBabyBrands gelanceerd, een webshop gericht op de verkoop van Nederlands melkpoeder voor de Chinese markt. In dit artikel deel ik mijn ervaring met het opzetten van een webshop voor de Chinese markt. Speciale dank gaat hierbij uit naar Annemarelle van Schayik die vanuit haar kennis over de Chinese cultuur het artikel inhoudelijk heeft aangevuld.

Melkpoeder

In veel Nederlandse steden is het een bekend beeld: een Chinees die probeert zoveel mogelijk pakken melkpoeder te kopen. Naar schatting zijn er rond de 7.000 van deze personal melkpoeder shoppers in Nederland actief. Zij verrichten echter geen vriendendienst, het is een lucratieve handel.

De Chinese personal shoppers bieden via hun WeChat account het in Nederland gekochte melkpoeder – met de aankoopbon – in China te koop aan voor het drievoudige waarvoor het in Nederland is aangeschaft. De pakken worden vervolgens via de post opgestuurd.

Op veel online forums klagen Chinese inkopers dat ze met wantrouwen worden bekeken in Nederlandse winkels en vaak maximaal twee pakken melkpoeder per persoon kunnen kopen. Dus gaan ze winkel na winkel af om aan de vraag te voldoen. Ondanks deze belemmering blijft de zwarte markt van Nederlands melkpoeder groeien.

Ook in Hongkong was de zwarte handel in melkpoeder lucratief. De ingekochte melkpoeder was vaak binnen het uur al de grens over. Dit tot frustratie van Hongkongse moeders met jonge baby’s die lege schappen in de lokale supermarkt aantroffen.

Maatregelen

Om de melkpoeder voor de lokale consumptie te behouden werden maatregelen ingevoerd. Slechts twee pakken mogen binnen 24 uur worden meegenomen naar het vasteland van China. Deze maatregel heeft enigszins geholpen, maar het smokkelen blijft lucratief. Zo lucratief dat er elke werkdag minstens 20 rechtszaken voor moeten komen voor het smokkelen van melkpoeder. Volgens een medewerkster van de rechtbank ruim 4.800 zaken per jaar.

Omdat de smokkel via HongKong steeds lastiger wordt is het interessanter om melkpoeder direct uit het land van herkomst te halen via zwarthandelaren.

Maar waarom? Nederlands melkpoeder is ook gewoon in China verkrijgbaar. Het is alleen gemiddeld zo’n drie keer duurder dan in Nederland en twee keer zo duur als in Hongkong. Maar de prijs is dan ook niet de enige reden. Nog veel belangrijker is de kwaliteit van de melkpoeder. Veel gezinnen hebben slechts één kind en hebben daar alles voor over.

In 2008 verloren 6 baby’s het leven en werden meer dan 300.000 ernstig ziek na het drinken van melkpoeder dat was verontreinigd met melamine. Dit middel verhoogt het proteïne level en verhult dat melk is aangelengd met water. Helaas bleef het niet bij een schandaal. Terwijl in de westerse wereld moeders zich afvragen tot welke leeftijd ze borstvoeding moeten geven vraagt de Chinese moeder zich af of de melkpoeder wel veilig is. Slechts 28 procent van de Chinese vrouwen geeft borstvoeding aan baby’s van zes maanden. Verontreinigde melk is dus een groot probleem.

Maar niet alleen lokaal geproduceerd melkpoeder is verdacht. Ook buitenlandse producten worden niet vertrouwd. Afgelopen jaar werd een syndicaat opgerold dat goedkope lokale melkpoeder aanbood, verpakt als buitenlands premium product. Het wantrouwen van Chinese consumenten is zo groot dat alle melkproducten verkocht in China worden vermeden bij de aanschaf van babypoeder. De grote vraag naar Nederlands melkpoeder kan dus niet eenvoudig worden opgelost door de productie in Nederland op te schroeven en meer voorraad in de Chinese winkels te leggen.

Kansen voor Nederlandse bedrijven

Het aanbieden van melkpoeder direct vanuit Nederland biedt dus kansen voor bedrijven in deze markt. In 2016 heeft het Chinese Alibaba zich in Amsterdam gevestigd om Nederlandse bedrijven te benaderen voor de verkoop via haar platformen. Opvallend is dat hierbij expliciet ook over zuivelproducten gesproken werd.

Maar niet alleen Chinese bedrijven zien dit gat in de markt. Ook Nederlandse bedrijven proberen de Chinese consument direct te bereiken, zonder de tussenkomst van Chinese retailers. De focus op betrouwbaarheid is hierbij een terugkerend punt. Op de webshop van OrginalBabyBrands kunnen Chinese consumenten bijvoorbeeld controleren of het pakket dat zij hebben ontvangen ook daadwerkelijk de producten bevat die vanuit Nederland zijn verzonden.

Hiermee krijgen de Chinese consument dat extra vertrouwen dat ze nodig hebben. Het is uiteraard de vraag of dit soort initiatieven voldoende zijn om aan de groeiende behoefte aan betrouwbaar melkpoeder in China te kunnen voldoen. En of het verkopen aan de Chinese consument op deze manier goed werkt. We delen onze ervaringen binnenkort graag een keer op china2025.nl.