Door de economische groei in de afgelopen decennia hebben Chinese consumenten meer te besteden en zij kopen graag Westerse producten. Dit biedt kansen voor Nederlandse ondernemers. In dit artikel een aantal technische tips die helpen bij het opzetten van een webshop in China.

Plaats de webserver fysiek in China

Chinese consumenten zijn net zoals Westerse consumenten net zo snel weer vertrokken van een webshop als hij traag is. In China verschilt de internetsnelheid erg per regio waardoor het een uitdaging kan zijn om een webshop in heel China snel in te laden.

Voor een snelle webshop in China dient de webserver fysiek in China te zijn gehost en is het aan te raden om gebruik te maken van een Chinese CDN (Content Delivery Network) zoals bijvoorbeeld Alicloud. Een CDN is kort gezegd een netwerk van meerdere servers en verkleint de fysieke afstand tussen de webshop en de consument waardoor de content korter onderweg is.

Hoog scoren in Baidu

Het is uiteraard erg belangrijk dat een webshop goed vindbaar is in Baidu, de grootste zoekmachine van China. Net zoals Google gebruikt Baidu algoritmes om een positionering van de resultaten te bepalen. Een belangrijk onderdeel van de vindbaarheid is de betrouwbaarheid van een webshop, uitgedrukt in V1, V2 en V3 waarbij V3 de hoogte betrouwbaarheid aangeeft.

baidu

Baidu heeft veel overeenkomsten met Google maar een opvallend verschil zijn de strafpunten.

Als een website content aanbiedt waarvan de Chinese overheid liever niet heeft dat het zichtbaar is zal Baidu de webshop strafpunten geven. In de praktijk komt het voor dat concurrenten via slinkse trucjes proberen woorden op een webshop te plaatsen zodat de eigenaar strafpunten krijgt van Baidu.

Dit kun je monitoren door bijvoorbeeld de zoekopdrachten op de webshop te analyseren en direct actie te ondernemen als er content staat die de vindbaarheid in gevaar kan brengen.

Good bot vs Bad bot

Vanwege de grote hoeveelheid bezoekers zal er veel van de webserver worden gevraagd in China. Naast de consumenten die een webshop bezoeken zijn er in China ook veel bots actief. Een bot is een geautomatiseerde bezoeker, ook wel Spider genoemd. Zoekmachines zoals Baidu gebruiken bots om de inhoud van een website te indexeren en producten te tonen in de zoekresultaten.
Naast deze goede bots zijn er in China ook veel slechte bots actief die bijvoorbeeld een complete website proberen te kopieren. Deze bots veroorzaken veel load op een server doordat ze veel paginas tegelijk opvragen en zich niet aan de ‘bot richtlijnen’ houden die worden beschreven in een robots.txt bestand.

Om consumenten nooit hinder te laten ondervinden van bots is het raadzaam om ze naar andere webservers door te sturen en daarmee de webserver van uw webshop ontlasten. Bots van Baidu hebben wel volledige toegang tot alle producten en pagina’s op de andere webserver, bots waarvan de eigenaar onbekend is kun je beter leiden naar een pagina met uitsluitend een homepagina zodat ze niets kunnen kopieren maar wel uw naam kunnen indexeren.

Onderstaand een schematisch voorbeeld hiervan hiervan:

bots
Het starten en onderhouden van een webshop in China brengt veel uitdagingen met zich mee. Laat je je er vooral niet door weerhouden want de Chinese markt is groot en biedt voor Nederlandse ondernemers enorme kansen.