Bettine Vriesekoop heeft in het China-gevoel van Pearl S. Buck een prachtig verhaal geschreven over het leven van een Amerikaanse schrijfster in het China van de twintigste eeuw, maar ook, en dat is bijzonder, over China zelf in een bijzondere periode.

Als student Sinologie stuitte ik 10 jaar geleden tijdens een bezoekje aan de kringloopwinkel op een stoffig exemplaar van De Goede Aarde, van Pearl S. Buck. Zonder al te veel verwachtingen begon ik tijdens een vakantie op Terschelling te lezen, om vervolgens gegrepen te worden en het boek niet meer weg te kunnen leggen. Pearl S. Buck beschreef prachtig, zonder opsmuk, haar beeld van het leven op het Chinese platteland in en rond 1900. Vanaf die tijd had Buck altijd een plekje in mijn hart. Mijn verwachtingen over het boek van Bettine Vriesekoop waren dan ook hooggespannen.

Vriesekoop neemt je mee in de wereld van Buck

Auteur Bettine Vriesekoop

Bettine Vriesekoop begint op het eerste gezicht aan een haast onmogelijke opgave: als schrijfster een boek schrijven over het leven van een Amerikaanse schrijfster in het China van de twintigste eeuw. Dit klinkt niet heel spannend, eerder langdradig. Des te bijzonder is het dan ook dat Vriesekoop van dit gegeven een wervelend, spannend verhaal schrijft dat je, net zoals de boeken van Buck, meeneemt in een andere wereld en niet weg kunt leggen.

We volgen het leven van Pearl S. Buck vanaf het moment dat ze ter wereld komt in Amerika, Hillsboro in 1892, of eigenlijk net daarvoor als we kort de geschiedenis van haar ouders te lezen krijgen, tot het moment dat ze sterft in 1973. Pearl haar vader is zendeling in China. Als klein meisje groeit Pearl daardoor op in China. Niet in grote steden of compounds, maar als onderdeel van de bevolking op het Chinese platteland. Deze indrukken uit haar jeugd vormen de basis van haar latere boeken over China, waar ze uiteindelijk in 1938 de Nobelprijs voor de Literatuur mee wint.

Heel knap verwerkt Bettine Vriesekoop door dit levensverhaal van Buck de belangrijkste momenten uit de Chinese geschiedenis. In al haar jaren in China, ondergaat of gaat de familie van Buck op de vlucht voor historische gebeurtenissen uit die tijd. Zo beleef je de Chinese geschiedenis veel persoonlijker dan uit historische boeken over China.

Prachtige biografie van een zeer bijzondere vrouw

Als laatste verhaallijn volg je Bettine Vriesekoop zelf op haar reis door Amerika, op zoek naar historische gebouwen of plekken die van waarde waren voor Pearl S. Buck. Zo lopen we als lezer samen met Bettine Vriesekoop door het geboortehuis van Buck en brengen we een bezoek aan Green Hills Farm, waar Buck meer dan dertig jaar heeft gewoond. Heden en verleden lopen zo in elkaar over.

Kortom, Bettine Vriesekoop heeft een prachtige biografie geschreven van een zeer bijzondere vrouw. Dit alles verpakt als een heerlijk leesbare roman, waar je ongemerkt nog veel van de roerige, Chinese twintigeeuwse geschiedenis van opsteekt.

Bedankt Bettine, mijn hooggespannen verwachtingen zijn waargemaakt.

Het China-gevoel van Pearl S. Buck | Bettine Vriesekoop | uitgeverij Brandt | februari 2021 | 398 pag. | paperback € 22,50 | ISBN: 9789493095441