Begin 2019 kopte de Volkskrant “Getallen doen ertoe”, bij een artikel waarin vermeld werd dat slechts 13% van de kunstwerken tentoongesteld in de acht grootste Nederlandse musea gemaakt zijn door vrouwelijke kunstenaars. Slechts dertien procent! Uit de Bedrijvenmonitor 2020 van afgelopen maand blijkt slechts 12,4% van de bestuurders vrouw te zijn en bij commissariaten 20,4%. Werk aan de winkel dus.

Top-of-mind, gaat diversiteit veelal over de man-vrouw verdeling en veel minder over de andere verschillende lagen van identiteiten die men meedraagt. Over representatie van vrouwen in het algemeen, in de creatieve sector of bij topbedrijven is het duidelijk dat er nog veel te doen is. Tegelijkertijd lijkt een holistische blik te missen.

In dat opzicht lijken Aziatische Nederlanders onzichtbaar. Vrouwen met Aziatische roots zie je niet (of nauwelijks) terug op de verschillende lijsten voor diversiteit. Alsof zij een sluier dragen die hen onzichtbaar maakt. Ze zijn er, ze zetten een onmisbare stempel in hun vakgebied, en toch… men kent hen niet.

Nederland kent echter vele vrouwelijke toppers. Om willekeurig enkele rolmodellen te noemen: top make-up artiest Chiao Li Hsu. Haar visagiewerk is tot een kunst verheven, elk model is haar canvas. Of iemand als Jade Gundelach, advocate die sinds juni 2020 is toegetreden tot de Raad van State. Of bijvoorbeeld Charlene Wu, die als één van de weinige Aziatische vrouwen in de top 10 van een topvrouwen-lijst stond. 

Door gebrek aan representatie en zichtbaarheid kent het Nederlandse publiek en de nieuwe generaties met Aziatische roots deze ‘rolmodellen’ niet. En dat gemis lijkt zowaar vicieus en wordt in stand gehouden door de stille onzichtbaarheid die heerst. Kansen worden in Nederland vaak niet aan de stilheid gegeven, en het ‘bamboe’-plafond is mede daardoor een reëel concept. Hoe sterk, krachtig en goed iemand ook is.

Het hebben van spiegels en ramen betekent mogelijkheden om je aan op te trekken, jezelf te herkennen en te inspireren. Het helpt om een creatief vak te ambiëren, door te zetten, of om door het sterke ‘bamboe’-plafond heen te breken. En dus is het belangrijk om ook ruimte, een podium en erkenning te geven aan deze stille krachten. De ramen waardoor de samenleving kijkt, worden dan vanzelf diverser. Des te meer de samenleving eraan gewend raakt een inclusief beeld te zien, des meer de norm mee verandert. 

Er is niets mis mee om aandacht te schenken aan inspirerende vrouwen. Hun verhalen zijn een inspiratiebron, en kunnen helpen een ander in haar kracht te zetten.

Daarom zetten we hierbij vijf bijzondere vrouwen in de spotlight, die de moeite waard zijn om te volgen.

1) Sioejeng Tsao

Kunstenaar, illustrator en activiste. Kleurrijk, enthousiast, en met kleurrijk haar weet ze met haar oprechte en duidelijke mening op te komen voor de samenleving. Ook timmert ze goed aan de weg met haar creatieve werken. Afgelopen jaar heeft Sioejeng meer dan eens aangetoond van vele markten thuis te zijn: van het maken van indringende illustraties, het cureren van haar eigen evenement tot het geven van speeches.

Seeyousioe | LinkedIn | Instagram

 

2) Danjing Wu

Wetenschapper, entrepreneur, ingenieur en de ontwerpster & co-founder van NOYA NOIR. Een bezige bij. Ze laat zien dat wetenschap ook cool is voor vrouwen. Danjing doet onderzoek om een kloppend hart 3D te printen, en is onder meer ambassadeur voor KNAW Science. Haar liefde voor de wetenschap gaat gepaard met haar liefde voor fashion. Met haar eigen modelabel NOYA NOIR laat ze zien dat fashion, science, ondernemen en het vrouw-zijn met elkaar te combineren is. 

Danjingwu.nl | Noya Noir | LinkedIn

 

3) Tja Ling Hu

Beeldend kunstenaar en illustrator. Haar tekeningen en animaties tonen een symbiose tussen het oosten en het westen. Haar laatste project ‘Before I was born’ is momenteel te bewonderen in het Amsterdam Museum. In illustraties (in panaroma-vorm) vertelt Tja Ling over de reis, haar zoektocht naar identiteit en haar familie. 

Tjaling.com | LinkedIn | GalleryViewer

 

3) Gya Ici

Opkomende rapster die in haar zeer uitgesproken stijl en muziek zich inzet tegen discriminatie en racisme. Recentelijke heeft ze haar nieuwe video ‘Hanky Panky’ gelanceerd als tegenreactie op het ‘verjaardags’liedje.

Instagram | YouTube | Spotify | Facebook

 

5) Mei Ling Tan

Oprichter van House of Einstein en Superflow. Samen met een partner zette zij een online personal shopping service op voor mannen, House of Einstein, en van daaruit Superflow, een softwarelicentie om online shopping aan te kunnen bieden als retailer. Ook Mei Ling heeft veel te maken met beeldvorming, in een interview met BNR zegt zij “Vrouwen in combinatie met mode, dat wordt vaak gezien als hobby terwijl mannen in combinatie met mode gezien worden als een grote markt”.

House of Einstein | Superflow | LinkedIn | Instagram