Veel ondernemers die met of in China werken, laten hun producten in China maken en laten hun merk er in China op plaatsen door de fabriek die de bewuste producten produceert. Deze vorm van samenwerken met Chinese fabrieken betreft Original Equipment Manufacturing (OEM).
Het gros van deze Nederlandse bedrijven heeft geen merkregistratie in China. Is merkenregistratie in dit geval dan niet nodig, of handelen Nederlandse bedrijven hier masaal verkeerd door hun merk niet in China te registeren?
OEM als gebruik van een merk is een grijs gebied
Het antwoord op deze vraag is dat OEM in China en met betrekking to merkregistratie een grijs gebied is. Echter, merkregistratie in China is zeer aan te bevelen omdat het veel gezeur en adminstratrieve en juridische rompslomp kan besparen.
Momenteel is het zo dat de verschillende rechtbanken, administratieve instanties en douane-poorten in China geen eenduidige kijk heben op OEM. Dit komt omdat het de vraag is of er bij OEM in China sprake is van gebruik van het merk in China. Indien het antwoord op deze vraag bevestigend is, levert dit namelijk merkinbreuk op. Zo niet, dan kunt u vrij goederen in China produceren zonder het recht op het bewuste merk te hebben, en deze goederen vervolgens naar Nederland doorvoeren.
Wat te doen zonder merkrecht in China als uw goederen worden gestopt bij de douane?
Indien u geen merkrecht heeft in China, en u door een Chinese partij wordt aangesproken op merkinbreuk, dan kan het lonen uw Nederlandse merkrecht te tonen (indien u dit heeft natuurlijk). Indien de producten naar Nederland worden verscheept, kan het tonen van uw Nederlandse merkrecht aan de douane genoeg zijn voor de autoriteiten om uw producten door te laten.
Echter, niet alle douane-poorten, rechtbanken en administratieve instanties hebben hier zoals gezegd dezelfde kijk op. Om gezeur te besparen loont het daarom uw merk in China te registreren. Niet alleen geeft dit u een monopolie met betrekking tot uw merk op de Chinese markt, dit betekent ook dat u voor een bedrag van 500-700 Euro de komende tien jaar niet het risico loopt dat uw producten in China inbreuk op merkrecht maken of worden gestopt bij de douane.
Gebruik uw merk in de eerste drie jaar na registratie
Als u uw merk in China registreert, denk er dan wel aan het merk in de eerste drie jaar na registratie te gebruiken in advertenties, voor verkopen etc. Dit omdat u anders de deur open laat voor derden om uw merk voor China te invalideren. Het zou zonde zijn als dit gebreurt, en ik verwelkom u dan ook contact met mij op te nemen om een strategie op te zetten om dit te voorkomen.
Bij dezen een vrolijk kerstfeest toegewenst en de beste wensen voor 2016!