In de Nederlandse media liggen er volop uitdagingen als het om diversiteit gaat. Zo zijn Aziatische Nederlanders nog altijd ondervertegenwoordigd en is de beeldvorming vaak stereotype. Dit terwijl er heel veel talentvolle Aziaten zijn die op zoveel plekken hun sporen achterlaten en als een stille kracht opgaan in de Nederlandse samenleving. PAC wil bijdragen aan de zichtbaarheid van Aziatische Nederlanders voor en achter de schermen door in het publieke bestel te treden. PAC creëert een podium voor verhalen met nuance en diepgang. Van Nederlanders met Aziatische roots en van Nederlanders met banden in Azië. Iedereen die nieuwsgierig is om zijn of haar horizon te verbreden, nodigen we uit om lid te worden.

Verbondenheid tussen Azië en Nederland

PAC staat voor Pan-Asian Connections en is een ode aan de verbondenheid tussen Azië en Nederland. Van de eerste generaties die hier al rond 1900 in Nederland zijn komen wonen, de eeuwenoude handelsrelaties, tot aan de populariteit van K-Pop in Nederland, EDM in het Verre Oosten, het Edwin Van der Sar Stadion in Guangzhou en de oer-Hollandse polder die nu wordt gebouwd in Singapore. Maar kennen we elkaar? Aziaten worden in Nederland nog vaak afgeschilderd als vreemd, exotisch en anders…

Crazy Rich Asians

Kweekvijver van rolmodellen

Hoeveel Aziaten kennen we als bekende Nederlanders? Toen Crazy Rich Asians, de eerste Hollywood film met een complete Aziatische cast (sinds The Joy Luck Club in 1993), uitkwam in de Nederlandse bioscopen was dat een verademing voor Aziatische Nederlanders. Eindelijk zagen ze mensen met een Aziatisch uiterlijk waaraan ze zichzelf konden spiegelen. Geen stereotype bijrollen meer, maar een krachtige intelligente vrouw en een sexy man die de hoofdrol vervullen. Dit in tegenstelling tot de vreemde typetjes op de Nederlandse televisie, zoals mr. Cheung in RTL’s Ik hou van Holland – de eeuwige buitenlander die vooral gebrekkig Nederlands spreekt. Of Ushi, een vreemde imitatie van een Japanse vrouw. Ook de mythe van de modelminderheid – Aziaten die hard werken en zich koest houden, waardoor hun verhalen veelal naar de achtergrond worden geduwd, versterkt de onzichtbaarheid.

Behoefte aan positieve representatie

Zo’n gebrek aan positieve representatie werkt aan twee kanten. Enerzijds is het schadelijk voor het zelfbeeld van Aziatische Nederlanders, vooral als ze jong zijn en hun identiteit nog moeten vormen. Zij herkennen zich vaak niet met de stereotypen op tv en hebben behoefte aan meer inspirerende rolmodellen in de Nederlandse media om zich aan te spiegelen. Anderzijds is het ook dat witte Nederlanders zich niet kunnen identificeren met de Aziatische Nederlanders, omdat ze zich dan minder goed een voorstelling kunnen maken dat Aziaten dezelfde levens leiden als zijzelf. Zo blijven we als vreemdeling gezien worden, terwijl de jongere generaties in Nederland zijn opgegroeid, hier naar school gaan en carrière maken en als voorwaardig mee willen draaien in de Nederlandse maatschappij. Hoe vaak schuift een Aziaat op de Nederlandse tv aan bij een talkshow? Bijna nooit, behalve als het een ‘special’ is over discriminatie of corona in China worden Aziatische Nederlanders gevraagd.

Dynamiek en veelzijdigheid van Azië

Naast dat er meer dan 1 miljoen Aziatische Nederlanders zijn, is de connectie met Azië sterker dan veel mensen zich beseffen. De thee die je drinkt, yoga om in balans te komen, acupunctuur om je energie te laten stromen, de nieuwste technologie die je leven makkelijker maakt. Zelf heb ik een robotstofzuiger in huis die elke avond aan gaat. Nederland heeft verregaande banden met Azië die anno 2020 sterker zijn dan ooit. Door de dynamiek, veelzijdigheid en de sterke historische link, zijn er heel veel Nederlanders die naar Azië gaan om te werken, studeren en pensioneren. Er zijn veel raakvlakken en uitwisselingen waar interessante verhalen over te vertellen zijn.

Kleurrijke en gevarieerde programmering

Wat kunnen mensen van PAC verwachten? Een podium aan mensen die wat te vertellen hebben over Azië in Nederland en Nederland in Azië. Echte verhalen van echte mensen op het gebied van kunst en cultuur, sport, ondernemerschap, technologie, duurzaamheid en noem maar op. Hier hoor je nog te weinig over. Echte verhalen van echte mensen op het gebied van kunst en cultuur, sport, ondernemerschap, technologie, duurzaamheid en noem maar op. Formats over lokale ondernemers zoals de oprichters van de Foodhallen of de Go-Tan familie. Of een duik in de wereld van digital nomads in Bali. De populariteit van K-pop hier en van Nederlandse DJ’s in Azië. Nieuwe technologie zoals zero-waste fashion etc.

Op zoek naar PAC-leden: lidmaatschap voor slechts €10

PAC heeft uiterlijk 31 december 2020 minstens 50.000 leden van 16 jaar of ouder nodig, om haar droom waar te maken: een Aziatisch geluid te laten horen in het Nederlandse medialandschap. Een geluid dat nu wordt gemist.

Als lid kun je meepraten en meebeslissen in de onderwerpen. Ook worden diverse masterclasses en events georganiseerd waar je exclusief aan kan deelnemen. De eerste staan al op de planning: ‘Going Viral met TikTok’ door Fabian Bern Ouwehand. ‘Hoe om te gaan met onbewuste vooroordelen’ van gedragscoach Kevin Groen en ‘Cirkels en lijnen. De do’s en don’ts in interculturele communicatie’ van Ardi Bouwers. Ook entertainment – ‘Sun and Moon: Masterclass met Miss Saigon’ door Laiying Wang en anderen.

Ook enthousiast geworden? Omroeppac.nl. Of volg ons via social media:

Twitter | Facebook | LinkedIn | Instagram | TikTok