Het gaat er de afgelopen maand heet aan toe in China. Chinese sociale media zijn in de ban van een seksfilmpje dat opgenomen is in een pashokje van de kledingwinkel Uniqlo in Beijing. Daarnaast sta ik een Europees bedrijf bij dat seksspeeltjes produceert en hiervoor een octrooi wil aanvragen voor China. Beide situaties betrekken het recht en de moraliteit in China. Reden genoeg voor een blog in deze komkommertijd.
Marketingstunt, roep naar bekendheid of uit de hand gelopen actie?
Laten we beginnen met het filmpje waarin een jonge man en vrouw seks hebben in het pashokje van een Uniqlo winkel in Beijing. Het filmpje heeft via social media zijn weg tot menig telefoon, computer en tablet gevonden. Chinezen bekijken het filmpje veelvuldig met vrienden en kennissen. Dit gedrag staat haaks op het beeld dat in de Westerse media wordt geschetst van de preutse Chinezen. De vraag is dan ook of Chinesen nog wel zo preuts zijn in Westers opzicht, en wat de grenzen momenteel zijn van de Chinese moraliteit. Feit is dat sinds het filmpje is uitgekomen, dagelijks honderden, zo niet duizenden Chinezen selfies maken bij de bewuste Unqilo winkel in Beijing. Een populaire selfie bevat inmiddels ook het opsteken van de middelvinger.
Betreft het een briljante marketingstunt, jonge mensen die de drang voelden om bekend te worden of een filmpje dat ‘prive’ diende te worden gehouden, maar als sekstape is uitgelekt? De politie doet onderzoek en heeft vijf mensen die in verband zijn gebracht met het filmpje gearresteerd. Het publiceren van sekstapes is namelijk niet toegstaan in China.
De toekomst zal uitwijzen wat de precieze achtergrond van dit alles is. Uniqlo is momenteel als de ‘heetste’ kledingwinkel in China de absolute winnaar. Op Chinese social media plaatsten Chinezen berichten als: ‘Volgende keer zeg ik wel ja om te gaan shoppen, maar dan wel naar de Uniqlo’ en ‘vanavond even shoppen #Uniqlo?’ Al met al veel ‘gratis’ publiciteit en merkbekendheid voor Uniqlo.
Octooiering van seksspeeltjes
Dat het er heet aan toe gaat deze maand blijkt ook uit de zaak van een Europees bedrijf dat ik momenteel bijsta in de octrooiering van hun seksspeeltjes. De octrooiaanvraag is door het Chinese octrooibureau geweigerd. Dit op de grond dat de octrooiaanvraag en het onderwerp van het octrooi indruisen tegen de publieke moraliteit.
Het bedrijf in kwestie argumenteert dat China de grootste producent is van seksspeeltjes ter wereld, dat seksspeeltjes in China kunnen worden gekocht (bijvoorbeeld vibrators bij de Family Mart), en dat het niet toelaten van de octrooien een markt van meer dan 1.3 miljard mensen afpakt, en ervoor zorgt dat Chinese fabrieken dezelfde attributen kunnen maken omdat octrooibescherming wordt geweigerd.
Zal de officiële moraliteit met betrekking tot seks in China veranderen? Zal dit de kans van octrooiering van seksspeeltjes bevorderen? Ik zal u op de hoogte houden van de inspanningen van overheid en volk.
Nog meer publiciteit voor Uniqlo wat de reputatie van “heetste” kledingwinkel nu wel grondig teniet heeft gedaan. http://sinosphere.blogs.nytimes.com/2015/08/13/woman-dies-after-stabbing-near-uniqlo-in-beijing/?_r=0
Er zijn meerdere redenen waarom de sexvideo volgens mij geen marketingstunt en ook geen drang naar ‘roem’ is:
1) Het betreft pronografie, wat zwaar verboden is in China en wat een bedrijf zware straffen zou kunnen opleveren en in het ergste geval het intrekken van de winkelvergunning. Het is uitermate onwaarschijnlijk dat meerdere personen in het marketingteam van Uniqlo zo dom zouden zijn om zo’n campagne toe te staan.
2) De schande die een dergelijke familie over de familie van de dame in kwestie brengt is onbeschrijfelijk. de kans dat een Chinese dame moedwillig zou meewerken aan een dergelijke campagne, wetende dat ze binnen no-time met een ‘human flesh search’ geïdentificeerd zou worden, is uitermate klein.
3) Net als het bedrijf zouden ‘acteurs’ in een dergelijke virale video strafbaar zijn. In dit geval zijn inmiddels ook al 5 aanhoudingen verricht van personen die betrokken zijn bij de opname en verspreiding van de video.
Ed