WePart Foshan

China ontwikkelt zich razendsnel op allerlei gebieden en sectoren. Sport is één van die sectoren! China heeft erg ambitieuze plannen op het gebied van sport, zoals het organiseren van diverse grote sportevenementen. De Olympische- en Paralympische Spelen van Beijing 2008 en de aanstaande Olympische- en Paralympische Winterspelen van Beijing 2022 zijn hier enkele voorbeelden van.

Investeringen in sport

Het organiseren van deze sportevenementen, heeft onder andere als doel om sporten populairder te maken in China. Zo wil China, mede dankzij de Olympische Winterspelen, ruim 300 miljoen Chinezen aan het wintersporten krijgen vóór 2022. China beschikt momenteel over ca. 750 skigebieden, waarvan er 334 in de afgelopen vijf jaar zijn aangelegd. De komende jaren worden er nog eens 500 ijsbanen en 240 skipistes aangelegd. De Chinese overheid investeert hier miljarden in. Deze plekken zijn niet te vergelijken met Europese wintersportgebieden, het zijn eerder een soort “sneeuwspeeltuinen” om de Chinese bevolking kennis te laten maken met de wintersport.

China heeft deze ambitie zeker niet alleen op het gebied van wintersport, maar ook op andere sporten. Een ander concreet voorbeeld zijn de investeringen in het voetbal. De Chinese president Xi Jinping heeft hierover een duidelijke ambitie uitgesproken en wil in 2025 25.000 voetbalscholen en 85.000 voetbalvelden door heel het land gerealiseerd hebben. Dit moet er uiteindelijk toe leiden dat 50 miljoen Chinezen gaan voetballen. Ook zal China zich op termijn kandideren voor het organiseren van het WK voetbal, de FIFA World Cup.

Opening WePark Chengdu

Healthy China 2030

Deze ontwikkelingen komen voort uit het overheidsbeleid dat is beschreven in ‘Healthy China 2030’, waarin sport dus een belangrijke rol speelt. Net als veel welvarende landen, heeft China te maken met een sterk groeiende middenklasse, met alle bijbehorende luxeproblemen (bijvoorbeeld obesitas, fast food, et c.). China wil door middel van investeringen in de sport de Chinese bevolking aan het sporten krijgen om zodoende een gezond China te realiseren.

Naast de fysieke voordelen van sport, heeft sport ook veel sociale voordelen. Denk hierbij aan sociale contacten, maar ook het ontwikkelen van verschillende competenties, zoals samenwerken, leiderschap en initiatief tonen. Hierdoor zijn er de afgelopen jaren veel investeringen vrijgekomen binnen de sport en naar verwachting blijft China deze trend voorlopig doorzetten. Dit zorgt uiteraard voor een positieve ontwikkeling in China op het gebied van sport.

Ruimte voor Nederlandse innovatie

De bovenstaande ontwikkelingen bieden veel kansen voor Nederlandse bedrijven. Nederland heeft veel kennis op het gebied van sport, zoals het trainen en coachen van spelers, het opleiden van bestuursleden, trainers, coaches en nog veel meer. Nederland beschikt niet alleen over inhoudelijke en sporttechnische kennis, maar is ook uitstekend in staat om deze kennis over te brengen op volgende generaties. Daarnaast is de Nederlandse kennis omtrent het bouwen en renoveren van (duurzame) sportfaciliteiten, infrastructuur en stadions ook wereldwijd bekend.

Tot slot zijn er vele Nederlandse MKB-bedrijven en start-ups actief in het ontwikkelen van data platformen, systemen om wedstrijden te analyseren en andere technologieën en innovaties die sporters ondersteunen in hun ontwikkelingen, maar ook in het bevorderen van de sportparticipatie. Ook Koning Willem-Alexander heeft tijdens zijn staatsbezoek in 2015 een balletje getrapt op een “Nederlands sportveld” in China met diverse Nederlandse innovaties.

Veel bedrijven vinden op individuele basis hun weg naar China. Echter, zijn er ook diverse collectieve initiatieven vanuit Nederland, om in te spelen op de marktkansen rondom sport in China. Zo was er in het verleden een collectief dat zich specifiek richtte op de paardensport en heeft Orange Sports Forum een publiek-privaat partnership opgericht voor marktkansen op voetbalgebied in China. Dit publiek-private partnership, genaamd “Partners for International Business” (PIB) is een samenwerking tussen RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) en twaalf Nederlandse bedrijven en wordt mede gefinancierd vanuit de Nederlandse overheid.

WePark Wuhan

Succesvol door publiek-private samenwerking

Sinds 2017 zijn er in het kader van dit samenwerkingsverband diverse activiteiten georganiseerd, waaronder diverse collectieve beursdeelnames, seminars, webinars en handelsmissies naar diverse Chinese steden. Dit heeft geleid tot kleinere individuele opdrachten, maar ook enkele mooie collectieve resultaten, zoals het openen van zeven WePark Football Community Parks.

Dit zijn innovatieve openbare sportfaciliteiten voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar. Via deze WeParks kunnen kinderen kennis maken met voetbal, dankzij de bijdragen van diverse Nederlandse bedrijven. Zo levert Yalp diverse interactieve speeltoestellen, komt het kunstgras van Royal Ten Cate, levert Signify de verlichting en worden er trainingen verzorgd van innovaties van SmartGoals en de kennis van SoccerPlay. Onlangs heeft de Cruyff Foundation tevens een contract gesloten met een Chinese partner voor het aanleggen van 50 Cruyff Courts over de komende 5 jaar. Royal Ten Cate zal het kunstgras leveren voor deze 50 Cruyff Courts.

Ook met het oog op de Olympische- en Paralympische Winterspelen zijn er al diverse Nederlandse partijen die een mooie bijdrage hebben kunnen leveren aan de ontwikkeling van wintersport in China. Zo heeft Ice-World International al diverse schaatsbanen aangelegd in China, zowel voor professioneel en sportief gebruik als voor recreatief gebruik (bijvoorbeeld in shopping malls). Daarnaast zijn er diverse Nederlandse schaats- en performance coaches actief (geweest) in China.

Handelsmissie naar Chongqing, meeting met Chongqing Olympic Center

Met Nederlandse kennis naar een vitaal China

Nederland heeft een goede staat van dienst als het neer komt op sport en vitaliteit. Niet alleen de medailles bevestigen dit, maar ook recent onderzoek van de UEFA laat zien dat Nederland goed scoort qua “Social Return on Investment” van sport. Alleen het amateurvoetbal in Nederland zorgt namelijk al voor een social return on investment van €5,2 miljard. Dit is berekend aan de hand van de sociale impact (o.a. vrijwilligerswerk en opleiding & werk), de bijdrage aan de economie (o.a. het geld dat voetballers uitgeven voor hun sport en het creëren van werkgelegenheid) en besparing op de gezondheidszorg (o.a. minder hart- en vaatziekten en betere mentale gezondheid). Juist op deze punten zullen er de komende jaren veel kansen liggen in China voor bedrijven en andere organisaties.

De grote sportevenementen en de grote investeringen in sport zijn allemaal onderdeel van het plan ‘Healthy China 2030’ en hebben als doel om China gezonder en vitaler te maken. Dit zijn uitdagingen die wereldwijd, uiteraard ook in Nederland, zeer actueel zijn, daarom is internationale kennisuitwisseling en zijn internationale samenwerkingen noodzakelijk om deze uitdagingen te overwinnen. Wij kunnen hier als Nederland niet alleen kennis brengen, maar er valt ook ontzettend veel te halen.

 

Dit is het tweede blog in een korte serie die we publiceren in aanloop naar de Olympische Winterspelen die in februari 2022 in Beijing worden gehouden. Lees het eerste blog elders op China2025.nl en houd het blog deze week in de gaten voor andere interessante bijdragen over China en sport.