Category: internet

Over hoe China een alternatief internet bouwde

‘Zuid-Europese landen diep ontgoocheld over bekrompen nationaal egoïsme Nederland’. ‘Italiaanse politici beroepen Duitse collega’s op hun solidariteit’. Oproepen tot solidariteit zijn in corona-tijden aan de orde van de dag. Althans, in Europa. In China kijken ze daar heel anders tegenaan. Internetcensoren (verder: de censoren) houden zich daar dagelijks bezig met het zo klein mogelijk houden […]

Lees verder

Leugens en bedrog op China’s internet – zombies, click farms en virtuele cadeaus

Twee weken geleden lazen we hoe in China online statistieken gemanipuleerd worden. Verkopers op e-commerceplatforms roepen de hulp in van ‘brushers’ die tegen betaling neprecensies schrijven en waterlegers worden ingehuurd voor het plaatsen van positieve reacties op overheidsbeleid of commerciële producten en diensten. In dit tweede artikel kijken we naar drie andere oplichtingspraktijken: zombies, click […]

Lees verder

Leugens en bedrog op China’s Internet – Brushers en waterlegers

Chinezen vertrouwen de informatie die verstrekt wordt op internet niet en ze hebben daar goede redenen voor. Op e-commercewebsites worden namaakartikelen aangeboden, crowdfundingprojecten gelanceerd waarvan de initiatiefnemers van de aardbodem verdwijnen en net als in de offline wereld wordt met diverse oplichtingspraktijken mensen hun geld afhandig gemaakt. China’s netizens vertrouwen daarom vooral op informatie die […]

Lees verder

Internetcensuur voor China’s live-streaming video

In mijn vorige artikel schreef ik over de laatste overheidsmaatregelen op het gebied van internetcensuur. Internet is echter een dynamisch en zich steeds ontwikkelend medium waar nieuwe technologieën, platforms en media razendsnel opkomen, vooral in China. Waar de overheid ooit een kat-en-muisspel speelde met de netizens speelt de strijd zich nu af met de technologie. […]

Lees verder

China’s internetbedrijven gaan in film, series en tv-shows

Regelmatig schrijf ik voor China2025.nl over de ontwikkelingen bij de grote internetbedrijven in China, kortweg de BAT (zoekmachine Baidu, e-commercereus Alibaba en social media/gaming marktleider Tencent). Meestal gaat het dan over social media, m-commerce en e-commerce. Sinds vorig jaar begeven deze bedrijven zich echter ook steeds vaker op nieuw terrein. Eerder dit jaar vertelde ik […]

Lees verder

Wie wurgt Weibo?

Een onderwerp dat de gemoederen de afgelopen maand flink bezig heeft gehouden is de enorme terugval in het gebruik van Sina Weibo, een van China’s belangrijkste microblogging platforms (zeg maar China’s Twitter). Sina Weibo werd in 2009 gelanceerd door het internetbedrijf Sina en werd al snel razend populair. Weibo had uiteindelijk veel meer functionaliteit dan […]

Lees verder

Machtsstrijd in Chinese m-commerce

Twee weken geleden schreef ik over de laatste ontwikkeling in Tencent’s WeChat en hoe het bedrijf met de chat-app snelle stappen maakt naar mobile commerce (m-commerce), oftewel het verkopen van goederen en diensten via de mobiele telefoon. Twee jaar geleden was m-commerce in China niet noemenswaardig, maar in die situatie is veel veranderd. De opkomst […]

Lees verder