Category: media

Chinees hipsterkoken voor gevorderden

Voor het Chinese volk is eten net zo belangrijk als de hemel. Een bekend Chinees spreekwoord, en met een goede reden. Koken en eten gebeuren in China altijd, in grote hoeveelheden bovendien, en iedereen is erin geïnteresseerd. Ook in de drie uur die de gemiddelde Chinees achter zijn telefoonschermpje doorbrengt, komt er genoeg eetbaars voorbij. […]

Lees verder

Door het hart van China: China voor gevorderden – China2025.nl

© Joost van Herwijnen Op 14 januari werd de eerste uitzending van Ruben Terlou’s nieuwe serie ‘Door het hart van China’ uitgezonden. China2025.nl blogger Lilian Kranenburg sprak presentator Ruben Terlou over het maken van deze nieuwe serie. “Wij krijgen veel voor elkaar. Van tevoren werd ons verteld dat onderwerpen als klimaatverandering, homoseksualiteit en bijgeloof no go’s waren, […]

Lees verder

Lei Feng: hij is niet dood, hij leeft!

“Hoe leg ik in het Mandarijn uit wat ik in China doe?”, vroeg ik de directeur van het Chinese kantoor van de vrijwilligersorganisatie waar ik voor werkte. “Vrijwilliger in Mandarijn is zhì yuàn zhě”, was het antwoord. Ik keek hem vol afgrijzen aan. Ik had net een paar uur Chinese les achter de rug en […]

Lees verder

Staatsmedia 2.0: The Paper en Sixth Tone

Embed from Getty Images Ik moet bekennen dat ik tot vorig jaar zelden (Engelstalige) Chinese media lees. Ik heb het wel een tijdje gedaan toen ik in 2011 in China arriveerde, maar kwam al snel tot de conclusie dat het nieuws in publicaties zoals bijvoorbeeld de China Daily behoorlijk gekleurd was. Niet dat dit niet […]

Lees verder

Journalistiek in China vanuit drie perspectieven

  ‘De journalistiek in China beleefde na de Olympische Spelen in 2008 gouden jaren.’ Franse journalist Charlotte neemt een hijs van haar sigaret. ‘Dit duurde tot…’, ze blaast uit, ‘het Xi Jinping-tijdperk.’ In mijn onderzoek naar de veranderende werkomstandigheden van buitenlandse correspondenten en binnenlandse journalisten in China, noemt het overgrote merendeel van de achttien respondenten […]

Lees verder

Jack Ma begint eigen Netflix en waarom John de Mol Chinees kan worden

  Het was nieuws dat de afgelopen dagen in Nederlandse media weinig aandacht kreeg: Alibaba gaat eigen internettelevisie beginnen. TBO is het bedrijf gedoopt: Tmall Box Office. “Our mission, the mission of all of Alibaba, is to redefine home entertainment,” verklaarde Alibaba’s hoofd digital entertainment Patrick Liu afgelopen zondag op het Shanghai Film Festival tegen […]

Lees verder

China’s internetbedrijven gaan in film, series en tv-shows

Regelmatig schrijf ik voor China2025.nl over de ontwikkelingen bij de grote internetbedrijven in China, kortweg de BAT (zoekmachine Baidu, e-commercereus Alibaba en social media/gaming marktleider Tencent). Meestal gaat het dan over social media, m-commerce en e-commerce. Sinds vorig jaar begeven deze bedrijven zich echter ook steeds vaker op nieuw terrein. Eerder dit jaar vertelde ik […]

Lees verder

China dreigt buitenlandse journalisten massaal uit te zetten

Jonah M. Kessel/jonahkessel.com Momenteel verkeren de buitenlandse journalisten van de New York Times (NYT) in China in grote onzekerheid en stress, omdat de Chinese overheid hun journalistenvisum weigert te verlengen. Eén van deze journalisten is mijn vriend, met wie ik al jarenlang samenwoon in Beijing. Wat er nu gebeurt is nog nooit eerder gebeurd in […]

Lees verder

Welkom op CHINA2025.nl

We zijn live! Welkom aan iedereen die wil lezen over Nederland en China. We zijn CHINA2025.nl gestart omdat we een passie hebben voor China en omdat we graag een bijdrage leveren aan het ondersteunen van het netwerk van Nederlanders die met China werken. China wordt voor Nederland belangrijker in de toekomst. Natuurlijk op economisch gebied, […]

Lees verder